Kõige Tervislikumad Toiduained (Vitamiinid, Kiudained, Valgud)

Teiselpool ookeani viidi läbi põhjalik uuring tervislike toitude osas. Missugused on kõige toitainerikkamad puu- ja köögiviljad tervel maakeral?

Aluseks võeti lausa 47 erinevat vilja, mille uurimisel jälgiti vitamiinide, kiudainete, mineraalide ja valkude suurusjärku.

Siin siis top 5.

1. Vesikress

Täiesti põhjendamatult unustatud taim, mis on tegelikkuses täis erinevaid äärmiselt kasulikke aineid.

Tegemist on kapsaste sugukonna taimega, mille leviala on nii Euroopa kui ka Aasia.

Suurepärane supertoit võitlemaks vananemisega! See ilus pilkupüüdev taim sisaldab antioksüdante ja luteiini, mis kaitsevad meie silmi. Taimes on rohkelt veel joodi – parendab kilpnäärme talitust ning kaitseb ka radiatsiooni eest. Samuti leiab sealt rohkelt A-, B-, C-, D-, E-, ja K vitamiini. Lisaks veel räni ja tsinki, rauda ja vaske, fosforit ja kaaliumit ning kaltsiumit.

Stimuleerib rögaeritust, seedimist ja ainevahetust. Aitab kaasa hingamisteede põletike, kollatõve ja reuma ravimisel. Samuti vererõhuprobleemide korral. Ka alandab vesikress paljude vähiliikide väljakujunemise ohtu.

Maitselt on küll taim terav ja kibedavõitu – just nagu redis. Noortel lehtedel ja seemnetel on vürtsikas aroom.

Kasutatakse salatites, koos tomatiga, kurgisalatis, munatoitude ja motellide valmistamisel.

2. Pak Choi ehk Hiina lehtnaeris

Pak Choi on praegu meil väga vähe kasutatav aasia taim. Teda tuleks kasvatada Euroopas, kuigi idas on taim väga populaarne. Taimel on pehmed lihakad varred ja ilusad lopsakad lehed. Lehe- ja rootsuosa kasututakse eraldi – lehed spinati asemel ning rootsud selleri asenduseks.

Pak Choi sisaldab rohkelt A vitamiini, kaltsiumi, magneesiumi ning kaaliumi, aga ka C vitamiini.

Taim sobib igati suppidesse, salatitesse, vokiroogadesse koos teiste aasiapäraste köögiviljadega, kuid kindlasti ka kala ja riisi juurde. Imelise koosluse saab Pak Choist koos ingveri ja küüslauguga.

Tausb igati proovimist!

3. Lehtpeet ehk Mangold

Suurepärane ravimköögivili, mida kasvatatakse juba rohkelt ka meil erinevates variatsioonides. Kas siis punaste, roheliste, valgete või koguni mustjaspunaste lehtedega taimi saab kasvatada nii amplis kui ka peenras. Lisaks kasulikele ainetele taime lehtedes, on silmale kena vaadata neid krässus värvilisi lehti.

Mangoldist leiab rohkelt A vitamiini ja kaaliumi, naatriumi ja magneesiumi. Samuti ka biotiini suuremal hulgal. Lehtedes on palju ka karotenoide ja antioksüdante (flavonoide).

Taimel on kergelt mõrkjas maitse, kuid väga hästi sobivad tema kaaslasteks potti küüslauk, või ja erinevad juustud. Samuti saab häid maitsed erinevate maitsetaimedega kombineerides – basiilik, koriander, tüümian.

Ära vaid kasuta lehtpeeti valmistades alumiiniumist nõusid – siis muutub ilus taim mustaks….

4. Peedilehed

Jutt käib siis ikka punapeedi lehtedest. Need lehed lendavad teenimatult prügikasti, kui oleme nn. juureosa ehk peedi enda ära söönud…

Ometi on lehtedes rohkemgi kasulikke aineid, kui peedis endas. Lehed sisaldavad kiudaineid ja kaltsiumi, rauda ning A- ja K vitamiini. Peedilehed aitavad mürkaineid kehast väljutada, samuit on põletikuvastase ning valuvaigistava toimega. Suurepärane ainevahetuse parandaja rasvumise puhul.

Lehed sobivad nii suppidesse, pajaroogadesse või vokkpannile. Ka saab lehtedest suurepärase supi keeta või lisada lehti smuutidele.

5. Spinat

Spinat on lausa pool apteeki – aitab ühe, teise ja kolmanda tervisemure korral. Kuid enamgi veel – spinat on ääretult vitamiinirohke ja tervislik köögivili. Toiduks kasutatakse noori lehti – hautatult/keedetult suppide, salatite, pirukate jne sees. Kuigi kõige kasulikum on spinat siiski toorelt.

Spinat sisaldab ohtralt mineraalsoolasid ja mikroelemente. Taimes on ka kõrge raua-, joodi ja kaaliumisisaldus. Eelkõige on kasulik kehvveresuse puhul, aga soodustab ka vereloomeelundite tegevust. Samuti reguleerib spinat ka kilpnäärme talitust.

Kuid liialdada ei maksa – spinat sisaldab palju oblikhapet, mis vastupidi ei ole organismile kasulik.

Sööge häid köögivilju ja olge heas vormis!

Leave a Comment